Źródło: Portal Innowacji
O konkurencyjności i przyszłości przedsiębiorstwa w znacznym stopniu decydują inwestycje w kadry.Jednak dostępne oferty szkoleniowe często nie spełniają kryterium jakości oraz specjalizacji.Koordynator klastra czy inicjatywy klastrowej może z powodzeniem samodzielnie przygotować odpowiednie szkolenia zgodnie z zapotrzebowaniem i strategią rozwoju powiązania kooperacyjnego. Przykładem klastra z sukcesem wykorzystującego tensposób jest działający w branży informatyczno-telekomunikacyjnej Klaster ICT Pomorze Zachodnie, który pod koniec lipca zakończył jedno szkolenie, a już 1 października rozpocznie rekrutację na kolejne.
Rozwój kwalifikacji zawodowych pracowników jest jednym z kluczowych elementów rozwoju przedsiębiorstw. Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), agencja zajmująca się m.in. promocją i badaniem kształcenia ustawicznego i zawodowego w państwach Unii Europejskiej, informuje, że od pracowników coraz częściej będzie się wymagało wyższych zdolności do przekwalifikowania się oraz umiejętności odnalezienia w zupełnie nowych warunkach. Podnoszenie poziomu wykształcenia oraz zdobywanie nowych kwalifikacji można osiągnąć m.in. przez udział w specjalistycznych szkoleniach i studiach podyplomowych organizowanych przez klastry i inicjatywy klastrowe, które chcą w ten sposób bezpośrednio wpływać na zwiększenie zdolności konkurencyjnych i innowacyjnych swoich przedsiębiorstw. Pośrednio realizując ideę uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning), którą promuje Komisja Europejska w swoich dokumentach programowych, dają pracownikom możliwość ciągłego dokształcania i doskonalenia zawodowego. Co ważne, zazwyczaj to sami członkowie tych powiązań, zgłaszają koordynatorom zapotrzebowanie na szkolenia dla swoich pracowników.
Rola kształcenia w inicjatywach
Dobrym przykładem klastra włączającego w swoje działania zagadnienia związane z edukacją jeststosunkowo młodyPomorski Klaster ICT, który od momentu powstania kładzie nacisk na szkolenia i rozwój kadr. 1 października klaster rozpoczyna realizację projektu szkoleniowego „ICT Edu Tech – wzrost potencjału technologicznego firm Pomorskiego Klastra ICT”, w ramach którego przewidziane są m.in. szkolenia informatyczne, elektryczne oraz językowe.
Pomysł na projekt nie był przypadkowy. Maciej Topolewski, animator klastra, podkreśla: ‒Zprzeprowadzonych przez nas badań wewnętrznych wynika, że wszyscy członkowie klastra potrzebują szkoleń i są zainteresowani uczestnictwem w nich.Rozwój kadr, to obecnie nasza najlepiej działająca grupa zadaniowa. W wyniku obostrzeń konkursu w projekcie bierze udział 35 pośród 102 członków inicjatywy klastrowej.
O tym, jak ważną rolę odgrywają szkolenia, świadczy dążenie członków klastra do powołania fundacji Edukacyjnego Centrum Doskonalenia. Wśród jej planowanych zadań inicjatorzy wymieniają rozwój kadry z wykorzystaniem najnowocześniejszych narzędzi edukacyjnych, szkolenia specjalistyczne, akredytację szkoleń i trenerów, nawiązanie współpracy z jednostkami edukacyjnymi na każdym szczeblu oraz zbudowanie oferty kursów i szkoleń na potrzeby rozwoju sektora ICT (dla pracowników, studentów, uczniów oraz osób bezrobotnych).
Szkolenia to aktywność i konkurencyjność branży
Zasadę ciągłego dokształcania się wyznaje Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny (SPNT), koordynator Klastra ICT Pomorze Zachodnie. Od 2009 roku SPNT zrealizował osiem szkoleń dla członków klastra. ‒Tematy wszystkich szkoleń zostały wybrane w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez firmy informatyczne z regionu – informuje Katarzyna Wiśniewska, menadżer projektów w SPNT. ‒Szczególnym zainteresowaniem cieszyło się szkolenie poświęcone zagadnieniu zarządzania projektami według metodyki Sacrum – projekt przewidywał przeszkolenie 105 osób, a zgłosiło się trzykrotnie więcej chętnych ‒ dodaje.
Od lipca na rzecz inicjatywy klastrowej realizowane są dwa projekty obejmujące całą strukturę przedsiębiorstw. Pierwszy skierowany jest do kadry menedżerskiej („Certyfikowany menedżer – pakiet certyfikowanych szkoleń menedżerskich dla firm Klastra ICT Pomorze Zachodnie”), drugi obejmuje szkolenia dla pracowników różnego szczebla z zakresu programowania i testowania oprogramowania („Podniesienie specjalistycznych kwalifikacji programistów, testerów oraz menedżerów firm informatycznych Klastra ICT Pomorze Zachodnie – pakiet certyfikowanych szkoleń SCJP, ISTQB oraz Controlling IT”). Rekrutacja na szkolenia, w których udział mogą wziąć 132 osoby, rozpocznie się na początku października. Warto podkreślić, że szkolenia to nie tylko nauka, ale również integracja branży. ‒Wspólny udział w szkoleniach pobudza kontakty, wzmacnia ich relacje oraz przepływ informacji między firmami – podkreśla Wiśniewska.
Praktyki w firmach dla uczniów
Członkowie klastra mogą szkolić i dokształcać również dopiero potencjalnych pracowników – np. koordynator i członkowie Klastra ICT Pomorze Zachodnie dają uczniom szkół technicznych możliwość zdobycia pierwszego doświadczenia poprzez praktyki zawodowe. 1 września br. uczniowie Technikum Informatycznego SCI rozpoczęli praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach należących do inicjatywy. Udział w takich praktykach często prowadzi do zatrudnienia praktykanta.
W podobny sposób planuje pozyskiwać przyszłych pracowników Klaster Poligraficzno-Reklamowy w Lesznie. Pierwsi absolwenci kierunku „technik organizacji reklamy” w lesznieńskimZespole Szkół Elektroniczno-Telekomunikacyjnym wejdą na rynek pracy dopiero za 3 lata, ale już na 28 października zaplanowane jest spotkanie, w trakcie którego koordynator klastra i przedstawiciele szkoły będą rozmawiać na temat edukacji na rzecz klastra. Podczas dyskusji przedstawione zostaną procedury przyjęcia uczniów na praktyki, możliwości podejmowania stażów absolwenckich oraz kształcenia dorosłych w szkołach zawodowych. Omówione zostaną również możliwości finansowania takiej współpracy.
Konkursy na szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem
Aby ubiegać się o środki na działalność szkoleniową (np. w ramach działania 8.1.1 POKL), należy odpowiednio wcześniej się do tego przygotować. Warto na bieżąco sprawdzać harmonogramy projektów – konkursy ogłaszane na tego typu wsparcie są bardzo popularne i szybko zamykane z powodu znacznej liczby składanych na nie wniosków i co za tym idzie – szybkiego wyczerpania budżetu konkursu. Ostatni konkurs z województwa mazowieckiego otwarty był zaledwie przez osiem dni roboczych. W tym czasie wartość złożonych wniosków prawie sześciokrotnie przekroczyła wysokość budżetu, wynoszącego 13 mln zł.
Źródło: Klaster Poligraficzny w Lesznie, PAP, Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita.
Informacja została przygotowana w ramach przedsięwzięcia PARP: „Polskie klastry i polityka klastrowa”.
„Przedsięwzięcie PARP jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu systemowego PARP„Rozwój zasobów ludzkich poprzez promowanie wiedzy, transfer i upowszechnianie innowacji” z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poddziałanie 2.1.3.”
Autor: Miłosz Pieńkowski
Categories: Ogłoszenia